pühapäev, 16. mai 2010

Barbara De Angelis "Saladused elu kohta, mida sa peaksid teadma"


Ma olen oma elus läbi lugenud umbes kuus eneseabiraamatut. Kaks neist olid kräpp ja kolme autoriks Barbara De Angelis. "Saladused elu kohta, mida sa peaksid teadma" tuli minu juurde täpselt õigel ajal, siis kui mul midagi taolist vaja oli.

De Angelis kirjutab oma raamatuid väga isiklikult pinnaselt. Vähemasti rõhutab ta seda alati, sest suurema osa näidetest toob ta oma elust. Vahel tundub küll, et mis elu see küll on, kui nii palju ja kogu aeg midagi suurt ja rasket toimub. Nii et kui lugeja lainepikkus samal tasemel ei võngu, siis pole ka midagi teha - ilmselt tema kirjutised ei sobi.

Mulle istub, et autoriks on naine. Kuigi sellest raamatust võivad kindlasti ka mehed enda jaoks midagi leida ja muidugi on need "saladused" universaalsed, siis ennekõike on see raamat kirjutatud naiselikust vaatepunktist lähtudes. Nii nagu David Deida raamat oli meestele kirjutatud ja nii mõneski kohas tekkisid mul mingid assotsiatsioonid, eriti siis, kui juttu oli armastusest.

Inimene tahab ikka, et keegi talle ütleks, mida teha ja kuidas on õige ja mismoodi erinevatesse asjadesse suhtuma peaks. Mis on õige ja mis vale. Vastused on muidugi igaühe enda sees olemas, aga me ei oska neid sealt üles leida. Mulle meenub, kuidas üks vendadest Urbidest oma kontserdil rääkis, et läks Vigala Sassi juurde sooviga saada vastust. Mispeale Sass vastas, et kui sul on juba küsimus, siis on sul ka vastus olemas. Vastused ei ole alati sellised, mis meile meeldiksid ja siis jätame nad kõrvale ja arvame, et nad on valed. Eneseabiraamatud on lihtsaks võimaluseks saada vastuseid. Aga kui sul tegelikult küsimust ei ole, mida sa siis selle vastusega peale hakkad? Seetõttu igasugu eneseabiraamatud enamasti ei töötagi. Loed ja mõtled, et ahhaa ja ohhoo, mis huvitavad ideed, aga nädal peale raamatu lõpetamist jätkad oma elu ikka täpselt samamoodi kui varem. Hea raamat paneb sind kaugemale mõtlema ja see ei pea üldsegi olema raamat, mis seisab riiulis sildiga "eneseabi".

"Saladused elu kohta, mida sa peaksid teadma" on just selline raamat, mis vastuseid ei anna, küll aga aitab leida küsimused. Ta esitab needsamad lihtsad ideed, mida ma ju tegelikult ammu teadsin, ja kirjutab need lahti. Ning kirjutab niimoodi, et sa usud sellesse, kuigi tema mõttekäike ei ole alati lihtne jälgida. Näiteks kõige esimene saladus: kõik, mida sa õnneks vajad, on olemas sinus eneses. Jah, triviaalne. Aga miskipärast on see midagi, mida peab aeg-ajalt meelde tuletama.

Mingit kuigi praktilist nõu siit ei saa. Küll aga jutustab De Angelis palju mediteerimisest, enese sisse vaatamisest, jumalast (või vaimust, universaalsest jõust või nagu teile meeldib) ja hingedest ja meie elu üldisemast eesmärgist. Kellel mõte hingede rändamisest ja muust taolisest allergiat tekitab, sellel soovitan heaga raamatut kätte mitte võtta. Kuigi minu arvates on see vaid illustratsioon autori universaalsetele mõtetele ja ideedele.

Ühe hinge eesmärk siin maises elus on areneda. See on iga inimese peamine eesmärk. Ja kui me sellesse jamasse ei usu ja hinged kõrvale jätame, ka siis tundub see ühe inimese elule täiesti mõistlik eesmärk, tegelikult.

Mind tabab tavaliselt igasuguste sügavate õpetussõnade lugemisel äratundmine - ma ju tean seda! Enamasti ongi elu põhitõed väga lihtsad, meil ei ole vaid julgust (soovi, tahtmist, pealehakkamist?) neid omaks võtta ja neid uskuda.

Kirjutasin lugemise ajal välja mõned lõigud, mis mulle tol hetkel väga korda läksid.

Et ma andsin ära võimu, andsin ära ka omaenese õnne.
Mitte keegi teine ei röövi sinult su õnne. Sa ise röövid end, pannes oma õnne sõltuma teistest inimestest. Lk 32

Miski ei saa teha sind õnnelikuks sinu loata. Miski ei saa teha sind õnnetuks sinu loata. Lk 36

Hirm ei kao kuhugi. Muutub su suhtumine hirmusse.

Sa saad sellega hakkama! Sul on palju rohkem jõudu, kui sa ise arvad endal olevat. Lk 142

Kui ümbrus näib tuttav, siis teame, et me pole rännanud kuigi kaugele. Ent kui me vaatame ringi ja mõtleme: „Kus pagan ma nüüd olen?“, siis teame, et oleme liikunud edasi väga kiiresti ja oleme sel teel väga edukad. Lk 145

See hetk on alati kõik, mis sul olemas on.

Just nüüd ei ole sa veel homses ja ei ole enam eilses. Sa oled praegu siin ja sa oled vaba selle hetkega tegema seda, mida tahad. Sa võid teha sellest valuhetke. Sa võid teha sellest tänuhetke. Sa võid teha sellest hirmuhetke. Sa võid teha sellest julgusehetke. See, milliseks praegune hetk kujuneb, on sinu ja ainult sinu võimuses. Lk 197
Siin on keegi raamatut põhjalikult refereerinud.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar